Blitstour langs het Lab

Experimenteer met elektriciteit, kracht, licht en geluid en bekijk de historische instrumenten waarmee deze fenomenen onderzocht werden

Teylers Museum was vanaf de opening in 1784 een actief onderzoekscentrum waar moderne wetenschap werd beoefend en kennis werd gedeeld met publiek. Vooraanstaande onderzoekers ontrafelden natuurkundige fenomenen door experimenten en geïnteresseerde burgers – zelfs keizer Napoleon – kwamen kijken naar de vonken van de Grote Elektriseermachine.

Dit programma enthousiasmeert leerlingen voor de natuurwetenschappen en prikkelt hun nieuwsgierigheid naar de natuurkundige principes licht, kracht, elektriciteit en geluid. In het museum ontdekken ze dat alle instrumenten hier speciaal ontworpen zijn voor onderzoek. In het Blitslab verrichten leerlingen gerichte opdrachten met replica’s van instrumenten. Ten slotte volgt een elektrisch spektakel waarbij vonken spuwen als bliksems...

Leerlingen:

• de Ovale Zaal, Instrumentenzaal en het Blitslab
  • doen zelf proeven met replica’s van echte instrumenten
  • raken enthousiast voor natuurkunde en leren de basis van fenomenen te begrijpen