Vrolijk Vilten

Spetterend Viltavontuur voor SBO

In zes lessen gaan je leerlingen meerdere keren het viltproces doorlopen.

Het avontuur begint met de eerste kennismaking met de gekleurde wol, ze leren waar deze vandaan komt en hoe ze deze naar eigen inzicht kunnen neerleggen. Vervolgens ontdekken je leerlingen hoe ze de losse wol kunnen veranderen door er met wat water en zeep en hun handen over te bewegen. Zo ontstaat er een vaste vilt vorm. Stap voor stap kunnen ze de verschillende mogelijkheden van het vilten met wol ontdekken en leren je leerlingen vorm te geven aan hun eigen ideeën.

In de eerste lessen zullen zij zich over moeten geven aan het onbekende avontuur. Maar zodra ze het vilten in hun vingers hebben, kunnen ze met plezier de rust ervaren die het vilten hen kan geven.

Zo creëren ze niet alleen hun eigen viltwerk maar bouwen ze ook aan hun zelfvertrouwen. Tijdens dit spetterende viltavontuur worden naast de fantasie ook alle zintuigen geprikkeld en oefenen ze hun (fijne) motoriek bovendien.