Percussiemix

Maak kennis met verschillende percussie-instrumenten uit verschillende werelddelen

De workshop Percussiemix wordt gegeven op instrumenten uit 4 verschillende landen: cajon (Peru), bongo (Cuba), timbales (Cuba), djembé (West-Afrika), doundoun (West-Afrika) en surdo (Brazilië).

Met behulp van lettergrepen en steunzinnen leren de leerlingen op speelse manier musiceren met verschillende notenwaardes en leren ze swingende ritmes en - als kers op de taart - een compleet drumliedje! Voor- en naspelen is een belangrijk onderdeel van deze workshop. Ook soleren en dirigeren komt aan bod.

Deze workshop draagt bij aan de motorische en zintuigelijke ontwikkeling van kinderen. Het stimuleert op een actieve en energieke manier de creatieve ontwikkeling, traint het concentratievermogen en bevordert positief sociaal gedrag. Ze leren op een speelse manier samenwerken en ervaren hoe je motiverende resultaten kunt bereiken door goed (naar elkaar) te luisteren.

De workshop wordt voor de groepen 1 en 2 aangepast en duurt 30-45 minuten. De kleuters zingen samen met de workshopleider een kinderliedje en pakken de percussie-instrumenten erbij.

In de workshop zit een vorm van vakintegratie, de vakken muziek en wereldoriëntatie zijn samengevoegd.