Ontwerp van een stoel

Zitten op een eigen ontwerp gemaakt van alleen karton!

“Het is misschien wel moeilijker om een stoel te ontwerpen dan een wolkenkrabber”, aldus architect Mies van der Rohe (1886-1969). Toch wagen vele architecten zich aan het ontwerpen van dit alledaagse object. Denk bijvoorbeeld aan de Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld, de Drop Chair van Kazuyo Sejima of de Wiggle Chair van Frank O. Gehry. In deze ogenschijnlijk simpele ontwerpen zie je duidelijk de ‘handtekening’ van de architect terug. Zouden ze ook fijn zitten?

Net als Gehry gaan leerlingen met karton aan de slag. Wel met een extra uitdaging: voor hun ontwerp gebruiken ze alléén karton als constructiemateriaal, dus zonder het gebruik van lijm of tape.

Na een onderzoekende start naar verschillende kartonverbindingen, waarbij ze oefenen met snijden, rillen en vouwen, gaan de leerlingen ontwerpend aan de slag.  Wij dagen ze uit om een unieke vorm en constructie te verzinnen en helpen ze op weg met een brainstorm en variantenoefening. Met grote schaalpoppen (schaal 1:5) beoordelen en verbeteren ze hun gemaakte prototypes. Wel zo handig, voordat ze hun ontwerp op ware grootte uitwerken.

De afsluiting van een volle dag onderzoeken, ontwerpen en maken zorgt altijd voor veel bewondering en enthousiasme.