Etsen als Rembrandt

Maak een ets zoals Rembrandt en bekijk zijn etsen in de historische bibliotheek van Teylers Museum

Zelf een ets maken? Dat kan in Teylers Museum! Ervaar hoe het is om te etsen met een droge naald, net als Rembrandt deed. Teylers bezit bijna al Rembrandts etsen (265 stuks) en 10 tekeningen. Door zijn werk van dichtbij te bekijken en zelf te etsen, ervaren leerlingen hoe mooi de etsen van Rembrandt zijn, hoe knap hij ze gemaakt heeft, en hoe leuk het is om het zelf te doen.

Leerlingen maken kennis met Rembrandt van Rijn, zijn leven en werkwijze. In de historische, en voor regulier publiek gesloten bibliotheek van Teylers Museum bekijken zij met een rondleider de etsen van dichtbij. In de workshop  krassen ze met een scherpe naald hun eigen tekening in een etsplaat en drukken hem daarna met inkt af op papier. Ze gaan trots naar huis met hun zelfgemaakte etsplaat én afdruk!

Leerlingen:

• bezoeken Teylers bibliotheek en volgen een workshop etsen
  • leren wie Rembrandt van Rijn kennen
  • vergelijken de mediacultuur van de 17de en 21ste eeuw
  • leren over en oefenen met verschillende etstechnieken