Rap of Spoken Word Workshop

Laat je creativiteit aan het woord met spoken word. Dat lucht op...

Vrijwel iedereen gebruikt taal, vaak op een functionele manier. Taal is ook een uitlaatklep voor het hart. Met de stem als instrument kunnen spontane klanken, poëzie, en ritme ontstaan.

In de Rap of Spoken Word Workshop leggen we ratio en logica even het zwijgen op, en we laten onze creativiteit aan het woord. Spontaniteit, durf en eerlijkheid zijn hierbij belangrijker dan grammatica en spelling. Onzekerheid wordt overwonnen, hartenkreten weken los.

De workshopleider behandelt kort enkele begrippen ter inleiding. Zo krijgen de kinderen uitleg over en voorbeelden van Rap, spoken word, slam poetry en performance poetry.

De kinderen worden in een creatieve flow gebracht met enkele oefeningen. Steeds sneller rijmen op het ritme van een vingerknip. Doe net alsof je schrijfblok een spiegel is. Kijk erin en schrijf alles op wat in je opkomt. Je hand blijft continu in beweging, en je pen komt niet los van het papier.

Het resultaat van de Rap of Spoken Word is verrassende nieuwe taal, samengevoegd uit bekende woorden met ongekende expressie. Het zal blijken dat de kinderen door de eerdere oefeningen meer vloeiend en ongedwongen met woorden omgaan. Door het laten voordragen of rappen van creaties, horen en leren de deelnemers ook van elkaar.