Het geometrische gevaarte

Tafels en stoelen aan de kant, er komt een enorm constructief gevaarte aan!

Het geometrische gevaarte test het ruimtelijk inzicht: kinderen leren over het maken van een stabiele constructie, bestaande uit geometrische vormen, en bouwen samen aan een gigantisch bouwwerk.

De workshop bestaat uit drie delen: onderzoeken, ontwerpen en bouwen. Allereerst onderzoeken de kinderen verschillende stabiele ruimtelijke figuren, zoals een tetraëder (viervlak), een kubus (zesvlak) en een octaëder (achtvlak). Ze maken deze 3d-figuren met constructieve houten stokken en rubberen ballen om deze met elkaar te verbinden.

Na deze oefening gaat constructieset aan de kant: de kinderen ontwerpen een bouwwerk met zelfklevende schaalfiguren. Deze figuren zijn zoals de geoefende veelvlakken, maar dan in het klein. Een 3d-geprinte schaalpop geeft de juiste verhouding weer. Afhankelijk van de doelgroep of het rekenniveau kunnen we een rekenopdracht introduceren, waarmee het ontwerp aan een bepaald aantal punten moet voldoen.

Daarna is het tijd voor het grote werk: de vertaling van het schaalmodel naar de grote constructieset. De stokken en ballen komen weer tevoorschijn, waarmee de ontwerpteams aan de slag gaan. Om de hoogte te markeren krijgt elke groep een vlag in hun kleur om bovenop de constructie te prikken.