Ontdekkers van vormen

Spelenderwijs vormen combineren tot een bijzonder bouwwerk!

Ontdekkers van vormen neemt kinderen mee op ontdekkingsreis langs een diversiteit aan vormen. Ze leren de vormen van zelfklevende blokken te combineren en te bekleden met verschillende kleuren. Maar bovenal: samen werken met een maatje en samen ontwerpkeuzes maken.

Na een prikkelende presentatie over vormen en kleuren in gebouwen, gaan kinderen aan de slag om zelf een 3-dimensionaal bouwwerk te puzzelen. Ze maken gebruik van papieren blokken en starten met het nabouwen van enkele bouwwerken.

De blokken hebben een zelfklevende laag. Hierdoor zijn ze zonder lijm te beplakken en aan elkaar te bevestigen. Om een zijkant te beplakken met gekleurd papier, tekenen de kinderen die vorm eerst af via een sjabloon. We helpen kinderen op weg met oefeningen waarmee we stapsgewijs die maakvaardigheden introduceren.

Na het werken met gekleurd papier introduceren we gekleurd zand. Van groen tot koper, van blauw tot roze; de keuze is reuze. We stimuleren om papier en zand te combineren en leren technieken om kleuren gelaagd toe te passen.

Als laatste opdracht werken we aan de tuin bij het huisje, met onder andere een verdiepende knipoefening. Ter afsluiting bespreken we het gemaakte werk en reflecteren we op het proces.