Avatar Vilten

Spetterend Viltavontuur

In twee lessen leren je leerlingen over de expressiemogelijkheden van het zelfportret en gaan dit zelf onderzoeken door het vilten van hun eigen Avatar.

Na een korte inspirerende presentatie over de mogelijkheden voor het maken van een zelfportret, gaan je leerlingen aan de slag met losse, kleurrijke wol, die ze gaan vilten met water en zeep. Hiermee vormen ze niet alleen een nieuwe huid, maar maken er ook iets van hun binnenwereld door zichtbaar. Het resultaat is een 'Avatar': een dubbelzijdig zelfportret van vilt.

Dit is een spetterend viltavontuur waarbij je leerlingen op luchtige en speelse wijze onderzoeken wie ze zelf zijn, wat ze van zichzelf willen laten zien en hoe ze dat kunnen doen.

Tijdens het vilten worden alle zintuigen geprikkeld, wordt de motoriek geoefend, komen je leerlingen uit hun hoofd en dat brengt het hen in het hier en nu. Dit heeft een positief effect op de kennisverwerking en is een goede tegenhanger van de digitale werkelijkheid.