Droom en daad in Pieter Teylers Huis

Ontdek Pieter Teylers Huis en maak kennis met actief burgerschap van vroeger en nu

Met wie ben je solidair en wat zegt dat over je identiteit? De grondlegger van het museum, Pieter Teyler, zorgde voor onderdak van arme vrouwen en betaalde de opleiding van kansarme jongens. Hij wenste dat kunst en kennis toegankelijk zou zijn voor iedereen. Leerlingen onderzoeken wie Teyler was en wat hem dreef, maar kijken ook naar zichzelf. Wat zijn hun dromen en met wie zijn zij solidair?

In zijn voormalige woonhuis gaan leerlingen op zoek naar de idealen van Teyler. In groepjes gaan ze langs de verschillende kamers om te speuren naar aanwijzingen. Ze ontcijferen een code en kraken daarmee de deur met 5 sloten…

Leerlingen:

• bezoeken Pieter Teylers Huis
  • leren over Pieter Teyler en zijn Verlichtingsidealen
  • denken na over hun eigen identiteit en idealen en over met wie zij solidair (willen) zijn
  • doen onderzoek en werken samen
  • optioneel: doen mee aan de gedichtenwedstrijd Durf, droom en dicht. De winnende klas maakt een eigen videoclip in het huis.