De essentie van fotografie

Wat maakt een foto tot een goede foto?

Iedereen kan tegenwoordig fotograferen. Hoe maak je een bijzondere foto? Als doorgewinterde journalistieke reportagefotograaf leer ik de leerlingen de beginselen van fotografie, scherptediepte en sluitertijd en natuurlijk kijken. Aan het begin van een les bespreken we samen de foto's gemaakt in de les ervoor.

De eerste les bestaat uit theorie, aangepast aan het niveau van de groep. Het is een wat pittige maar zeker essentiële les. Met deze serie van 3 lessen komen de beginselen aan bod. De leerlingen leren onder meer werken met verschillende scherptedieptes. Aspecten als kader, compositie, techniek, standpunt, de 'echtheid van een beeld', hoe vertel ik een verhaal; het komt allemaal aan bod.

Er zijn 12 camera's; de leerlingen werken met één camera in groepjes van twee of drie.