Makey Makey Workshop

Een echt werkende game controller maken, piano spelen op bananen...

.... er blijkt van alles - grappig en/of functioneel - mogelijk als je de stekkertjes van de Makey Makey aansluit op alledaagse voorwerpen.

Het werkt eenvoudig: een alledaags voorwerp als een banaan wordt via dit apparaatje verbonden met de computer. Nu bedien je de computer met de banaan omdat de computer 'denkt' dat de banaan een toets op een toetsenbord is. Door de banaan aan te raken kun je bijvoorbeeld een letter typen, een geluid afspelen, een poppetje laten springen. Kun je dan ook met 5 bananen een concert geven? Ja, dat kan!

In de workshop met de Makey Makey worden de leerlingen uitgedaagd om creatief te denken en een interface te ontwerpen op het snijvlak van kunst en moderne techniek.

De deelnemers experimenteren in groepjes met online toepassingen voor het maken van muziek of het spelen van een game.

De creativiteit en fantasie van de kinderen worden gestimuleerd om vervolgens een stap verder te gaan en oplossingen te ontwerpen voor concrete uitdagingen.

Voorbeelden zijn het zelf ontwerpen van een game controller, een afstandsbediening maken voor een camera of het toegankelijk maken van een computer voor iemand met een fysieke beperking.

Hoe langer de workshop, hoe uitgebreider de opdrachten.