Bollen vilten vol Betekenis

Spetterend viltavontuur

Je leerlingen uit groep 8 staan dit jaar bol van kennis, zelfvertrouwen en zijn bijna klaar voor hun nieuwe school. In acht jaar zijn zij samen (op) gegroeid en hebben manieren gevonden met elkaar om te gaan. Tijd om te starten met een spetterend afscheidsritueel.

In vier lessen vilten je leerlingen samen, al doorgevend en voor iedereen, een bol met 8 kleuren wol. Beginnend vanuit het niets groeien de bollen en vormen zich door de aandacht en energie die elk kind erin stopt, tot ze vol zitten met symboliek en betekenis.

Samen geregen aan een snoer, vormen de bollen een ketting voor de leerkracht. Op het moment van het grote afscheid kunnen de bollen doormidden geknipt worden. De ‘kontjes’ blijven achter op school, terwijl de kinderen, ieder met hun eigen kleurrijke halve bol, de school verlaten. Op hun nieuwe weg kan dit souvenir gebruikt worden als sleutelhanger.

Tip: Start het schooljaar meteen met dit viltavontuur en gebruik het hele jaar om de bollen van nog meer betekenis en symboliek te voorzien.

De aanwezigheid en hulp van de leerkracht zijn bij deze lessen gewenst.