VREDE!, een belevenis

Basisschoolproject met voorbereidende workshop voor elk niveau.

‘VREDE!, een belevenis’ is een schoolbeleefproject waarin de school wordt ondergedompeld in het thema Vrede. De leerlingen gaan op hun eigen niveau en manier nadenken en werk maken over de betekenis van vrede, nu en in hun toekomst.

De vredespop is zoek! | Groep 1-2: De kinderen maken fantasievolle vredesfiguren die ze in en rond het fort weer tegenkomen, waar ze hun eigen leven blijken te leiden!

Speur naar het vredesheldendier | Groep 3-4: Op school maken de kinderen hun eigen vlag van een vredesheldendier. Op school maken de kinderen hun eigen vlag van een vredesheldendier. Op het mysterieuze fort begint het speuren, want de dieren willen graag naar hun eigen plek.

Maak van het Kunstfort een vredespaleis | Groep 5-6: Binnen dit project denken de kinderen na over de betekenis van vrede nu en in de toekomst. Voor hun bezoek hebben de kinderen vlaggen gecreëerd die straks van het fort een Vredespaleis gaan maken.

Vredesvlag in top | Groep 7-8: Gedicht en beeld komen bij elkaar in dit project. De Haiku, een kort Japans gedicht, biedt de vorm voor een vredestekst en versiering op de Vredesvlag, die in top gaat op het Kunstfort.