Omgeving/Erfgoed

Aan de slag met fotografie met de omgeving als inspiratie

Beschrijving

In deze lessenserie staat fotograferen in relatie met erfgoed uit de omgeving centraal. We beginnen klein met fotografie, en eindigen met een basiskennis van fotografie op een passend niveau bij de leerling. De serie is in te vullen met input van de leerkracht, en is hierdoor niet van te voren vastomlijnd. Inhoud wordt aangepast aan de leeftijd, thema en niveau. 

De serie is inzetbaar vanaf drie lessen en uit te breiden naar zes lessen. 
Bij groep 7 en 8 wordt een minimum van vier lessen aangehouden. 

Voorbeeld van een serie in groep 7 en 8

Les 1, basisprincipes van een foto en techniek, eerste kennismaking met camera, foto maken van elkaar, voorwerp meenemen aan de hand van een thema tav het erfgoed.

Les 2  Vervolg techniek. Scherptediepte en Sluitertijd. Standpunt en Perspectief. Fotograferen van de eigen foto in de omgeving om techniek onder de knie te krijgen en om te spelen met perspectief en standpunt.

Les 3 Start met terugblik op gemaakte foto's les 2. Techniek; scherptediepte en sluitertijd. Kader en Contrast, dan portretteren van elkaar in de omgeving met erfgoed.

Les 4 Terugblik foto's les 4. Fotograferen in de omgeving met licht, onderwerp, focus, afsnijding. Wat maakt het erfgoed zo bijzonder?

Les 5  'Slechtweerles' Deze les is in te wisselen ivm de weersomstandigen. We richten een studio in en de kinderen krijgen extra licht mee. Wat gebeurt er in een gezicht als je de hoek de intensiteit van het licht verandert?

Les 6 Inrichten van een expositie

In de Groepen 4/6 laten we de techniek grotendeels achterwege en gaan we in les 2 en 3 analoog photshoppen met onze portretten gemaakt in les 1.

Les 1, Eerste kennismaking met camera, foto maken van elkaar, voorwerp meenemen aan de hand van een thema tav het erfgoed.

2 In deze les verzinnen de leerlingen een avontuur of een verhaal dat zij beleven in het kader (tijd, achtergrond, ruimte) van het gekozen erfgoed. De leerlingen maken met behulp van wasco of verf een achtergrond voor dit verhaal.

In les 3 hebben ze, 1 portret, een tekening schildering uit les 2 die zijn gefotografeerd en vergoot.

De leerlingen gaan hun verhaal in een ruimtelijke presentatie weergeven.

De tekening en de uitvergrote kopie kunnen kapot geknipt worden. De tekening mag, de kopie moet, de kinderen gaan spelen met compositie, kader perspectief.

Aan het eind fotograferen de leerlingen dit kader weer. (zie de foto's bij ihet project 'ik ben een held')

Les 4, de kinderen hebben de lessen hiervoor de basis van fotograferen en het samenstellen van een compositie geleerd. De klas kan nu naar buiten om meer te leren over de camera en elkaar op de foto te zetten in relatie tot de omgeving. Ze krijgen in deze opdracht kader, onderwerp en standpunt mee op een speelse manier.

Lesmateriaal
Er is geen lesbrief beschikbaar