Nepnieuws op de iPad

Maak je eigen journaal!

Is alles waar wat je in de media ziet? Hoe onderscheid je nepnieuws van echt nieuws? Door zelf een nieuwsitem te maken, leer je beter begrijpen waar je op televisie naar kijkt.

Bij deze workshop leren de kinderen stap voor stap hoe je een nieuwsreportage maakt. Ze bedenken in groepjes knotsgekke onderwerpen voor het nepjournaal en tekenen hun plannen uit in een storyboard. Vervolgens worden de rollen verdeeld. Wie is de presentator? Wie is de journalist? Wie is de ooggetuige? En wie zij de regisseur en camerman? Nu kunnen de acteurs zich verkleden en kunnen de filmopnames beginnen. 3, 2, 1 ACTIE!

Na de opnames leren de kinderen hoe ze hun nieuwsitems kunnen monteren op de iPad. We sluiten de workshop af met een presentatie van de gemaakte filmpjes.