De Kunst van het Geven

Spetterend viltavontuur

De uitdrukking 'iemand een pluim geven' betekend iemand belonen door deze een compliment te maken over iets dat hij goed gedaan heeft. Vanuit deze gedachte gaan je leerlingen in twee lessen zelf een unieke pluim vilten voor iemand die dit heeft verdiend. De vorm en kleuren die gebruikt worden bepalen de kinderen zelf, passend bij de persoon in gedachten. Met een schrijfopdracht voegen ze ook het woord bij de daad.

Tijdens de viltles ontdekken je leerlingen hoe ze zelf de losse wol, met water en zeep, kunnen veranderen in een vaste stof. Daarbij worden alle zintuigen geprikkeld en oefenen ze hun motoriek. Tot slot bekwamen je leerlingen zich in de Kunst van het geven en wellicht verdienen ze zo zelf wel een pluim.

Beide lessen kunnen op een dag gegeven worden of verdeeld worden over twee dagen.

Ook geschikt als schoolbreed project vanaf groep 3.
De leerlingen van groep 1 en 2 kunnen dan bijv. in een aangepaste les van 90 min. ‘Toveren met wol’.