Platform Erfgoededucatie Haarlemmermeer

Hoofddorp

Het Platform Erfgoededucatie Haarlemmermeer is een samenwerkingsverband tussen de verschillende erfgoedinstellingen binnen de Haarlemmermeer, gefaciliteerd door Pier K.
Het aanbod voor het basisonderwijs van deze instellingen is rijk, gevarieerd en uitgebreid, en niet weg te denken van de cultuur educatieve kaart van de gemeente Haarlemmermeer.
Het spettert en bruist en brengt je leerlingen naar spannende plekken, vlak bij hun eigen school.

Levende geschiedenis
Erfgoed maakt geschiedenis levend. Het laat kinderen zien waar we vandaan komen en, daardoor, wie we nu zijn. Alleen al de vraag waarom iets erfgoed is (of waarom niet) laat leerlingen op een eerlijke manier nadenken over de eigen culturele identiteit en over wat ons verbindt. Geschiedenis komt tot leven in het CRASH! Luchtoorlog- en Verzetsmuseum '40-'45 en het Historisch Museum. Bij Fort van Hoofddorp kunnen de leerlingen de Stelling van Amsterdam van dichtbij meemaken, zelf het podium pakken in het openluchttheater met de geniedijk als coulisse en zo ervaren hoe dit erfgoed altijd aanwezig is in ons leven.

Lokale verhalen en de rol van techniek
De verhalen van Haarlemmermeer zijn onlosmakelijk verbonden met innovatie en technisch vernuft. Men staat er niet vaak bij stil op welke wijze het leefgebied Haarlemmermeer tot stand is gekomen. Wist je bij voorbeeld dat Stoomgemaal Halfweg het oudste en grootste nog werkende schepradstoomgemaal ter wereld is? Het inpolderen van de Waterwolf en de ontwikkeling van de transport hub rondom Schiphol zijn technische hoogstandjes die zichtbaar worden gemaakt, onder meer in het Cruquius Museum en het nieuwe Nederlands Transport Museum in Nieuw-Vennep.

Kunst op locatie
Het Kunstfort bij Vijfhuizen balanceert met haar locatie en tentoonstellingen voortdurend op het snijvlak van kunst, landschap en geschiedenis. Een spannende plek tussen verleden en toekomst waar ruimte, tijd en beeld voortdurend in elkaar grijpen. Iedere inwoner van Haarlemmermeer moet op zijn minst één keer een dag daar hebben doorgebracht.

Kunst en erfgoed binnen en buiten de klas
Met cultuur educatieve programma’s zorgen de erfgoedinstellingen van Haarlemmermeer er steeds voor dat het rijke verleden gekoppeld wordt aan kunst en cultuur. Zo houden we erfgoed levend en maken we het van ons allemaal.

Cultuureducatie met Kwaliteit
Het Platform Erfgoededucatie Haarlemmermeer is ook CMK cultuurpartner van Pier K.
Neem contact op met Pier K voor de mogelijkheden.