Stoomgemaal

Halfweg

Beschrijving

Op zoek naar culturele identiteit? In Stoomgemaal in Halfweg beleef je de geschiedenis opnieuw. Koning Willem I besloot in 1837 dat het Haarlemmermeer met spoed drooggemaakt moest worden. Het nieuwe land moest zo snel mogelijk worden opgebouwd. Er moesten ondernemingen komen. Er moest geïnvesteerd worden in projecten die welvaart zouden gaan brengen, zodat Nederland minder afhankelijk werd van omliggende landen. De Koning had in Engeland de stoomtechniek gezien. Met deze stoomtechniek, aangedreven door kolen, kon het Haarlemmermeer worden drooggelegd. Eerst werd in 1840 begonnen met het graven van een 60 kilometer lange Ringvaart. Het graven, dat met de hand gedaan werd, duurde acht jaar. Daarna werden drie poldergemalen en vier bezoemgemalen gebouwd.

Stoomgemaal Halfweg, werd in 1852 gebouwd als één van de drie boezemgemalen. Deze zorgde er voor dat het water uit de Ringvaart naar zee werd gepompt. Het gemaal heeft tot 1977 gefunctioneerd en werd toen overgenomen door een modern gemaal in het westelijk havengebied van Amsterdam. Het Stoomgemaal heeft zijn culturele identiteit in al die jaren niet verloren, want het werkt nog steeds op kolen en is daarmee het grootste en oudste schepradgemaal ter wereld.