Fort van Hoofddorp

Hoofddorp

Stichting Fort van Hoofddorp heeft zich ten doel gesteld om de ontwikkeling van het forteiland in Hoofddorp te bevorderen en dit werelderfgoed weer zichtbaar te maken. De instandhouding van de cultuurhistorische waarden van het fort staat hierbij centraal. Een belangrijk doel heeft de stichting inmiddels bereikt: door de renovatie van het fort wisten de initiatiefnemers het eiland te transformeren tot een unieke, openbaar toegankelijke ontmoetingsplek. De stichting is verantwoordelijk voor het onderhoud en de exploitatie van het monument (vastgoed) en is tevens aanjager van de diverse culturele en educatieve activiteiten op het fort (levendgoed).

Fort van Hoofddorp is door zijn centrale ligging midden in de Haarlemmermeer de uitgelezen plek om bezoekers iets te vertellen over het grote verhaal van de Stelling van Amsterdam. Een deel van deze geschiedenis is nog zichtbaar in de directe omgeving: in de vorm van de Geniedijk, de fortbatterijen, de damsluis in de Hoofdvaart, het glacis en de fortgracht. Maar een groot deel is ook niet meer te zien. Stichting Fort van Hoofddorp biedt bezoekers daarom een educatief belevingsconcept, KIJK OP HET FORT, bestaande uit o.a. een rondleiding of podcast, diverse informatie voorzieningen en educatieve activiteiten die je als gezin, schoolklas of bedrijf kunt beluisteren, bekijken en doen.

​Het meest opvallende van het fort is de verdieping op het fort en de daarmee samenhangende frontcaponnière, een laaggelegen frontale uitbouw. Door de beperkte ruimte was een verdieping op het fort noodzakelijk. Daardoor verdween de fortgracht voor een deel uit het zicht van de verdedigers en moest een pantzerstalen caponnière aangebracht worden en deze vormt een uniek onderdeel van de Stelling van Amsterdam.

Informatie voor primair onderwijs

In ontwikkeling.